Päivä lääketeollisuudessa - yhteistä kansainvälistä visiota tarvitaan!

Helmikuun alussa koko AstraZeneca R&D:n henkilökunta on kutsuttu tiedotustilaisuuteen. Yli 12000 henkilöä eri puolilla maailmaa tietää, että se voi vain ja ainoastaan tarkoittaa yhtä asiaa - juustohöylä leikkaa ja resurssit vähenee! Mölndalissa, jossa itse työskentelen rekisteröintipäällikkönä, ei tiedetä mitä odottaa. Meille on siirtynyt vuoden 2010 jälkeen hengistystiesairauksien ja inflammaation tutkimus ja tuotekehitys, verisuoni- ja gastrointestinaaliterapia-alueen lisäksi ja muutenkin tuntuu, että yli 3000 huippuosaajan kansainvälinen toimipaikka elää vilkasta kautta, toiveekkaana tulevaisuutta odottaen.

On kuin ilmat tulisivat pihalle, kun ilmoitetaan, että toinen Ruotsin toimipisteistä Södertäljessä joutuu tällä kertaa leikkauksien kohteeksi. Keskushermostosairauksiin vaikuttavien lääkeaineiden tutkimus ei ole ollut menestyksekästä viimeisen kahdeksan vuoden aikana ja on päätetty perustaa "virtual innovative medicines unit" huolehtimaan siitä, että tuloksia alkaa syntymään ulkoistamisen ja erilaisen tutkimusstrategian myötä. Toivotaan niin, sillä nyt 1200 työntekijää saa sanoa hyvästit yritykselle Södertäljessä.

Eihän nämä leikkaukset todellakaan tule yllätyksenä. Kokonaisvaltaiset kustannuspaineet ja kansallisten päättäjien lääkekorvauspolitiikka asettavat koko teollisuuden alan ahtaalle. Erityisesti, jos uusia molekyylejä ei syystä tai toisesta saada markkinoille. Uskon kuitenkin lääketeollisuuden edelleen olevan yksi ratkaisevista tekijöistä kehitysmaiden terveysolosuhteiden kohentamisessa ja uusien ja tehokkaampien lääkkeiden tuomisessa markkinoille kehittyvissä maissa. Olen edelleen ylpeä, että saan työskennellä teollisuudessa, jonka primääritarkoitus on auttaa ihmistä ja että kaikista vastuksista huolimatta lääkeyritykset ja sijoittajat jaksavat uskoa, että me teemme merkityksellistä työtä.

Minut valittiin kansainvälisen farmasian järjestön FIP:n lääketeollisuussektion hallituksen jäseneksi FIP:n kongresisssa Hyderabadissa 2011. Hallituksellamme oli juuri vähän aika sitten kokous Hollannissa, jossa yhdeksi merkittävimmistä aiheista nousi, miten takaamme niin itsellemme kuin tuleville farmasisteille sellaiset olosuhteet, että myös he voivat olla ylpeitä sanoessaan työskentelevänsä lääketeollisuudessa, jonka toiminta perustuu korkeisiin eettisiin lupauksiin. FIP:n lääketeollisuussektion tavoitteena on, että olemme mukana tekemässä yhteistyötä sekä kansallisten että kansainvälisten lääketeollisuusjärjestöjen kanssa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Hienoa olisi nähdä niin lääkeyrityksissä kuin muilla sektoreilla toimivia proviisoreita lokakuussa pidettävässä FIP:n kongressissa Amsterdamissa. Siellä on tuhannen taalan paikka keskustella yhteisistä alan suuntaviivoista ja muutoksissa maailmalla ja luoda katseita siihen työhön mitä proviisorit tekevät ja voivat tulevaisuudessa olla mukana tekemässä muun muassa lääketeollisuuden eri osa-alueilla. Voin luvata, että kongressi on entistä hohdokkaampi FIP:n juhliessa 100-vuotista taivaltaan ja lääketeollisuussektio aikoo olla näkyvästi esillä kohtaamassa jäseniään ja tarjoamassa mielenkiintoisia luentovaihtoehtoja. Nähdään viimeistään Amsterdamissa!

Nyt siis puukenkiä kiillottamaan ja tulppaanipenkkiä istuttamaan –  kongressikuume on nousussa ja ainakin täällä Göteborgissa on jo kevät pitkällä (niitä tulppaaneja ajatellen)! Helpotusta kongressikuumeeseen monelle tuo Proviisoripäivä 17.3., joten nauttikaa hyvistä luennoista ja toistenne seurasta!

Käyttäjän Sini Eskola kuva
Sini Eskola