Proviisorit aluevaaleissa

Aluevaalit 2022 - Tulokset

Suomen ensimmäisissä aluevaaleissa 23.1.2022 uusien hyvinvointialueiden aluevaltuustoihin valittiin kaksi proviisoria ja kaksi apteekkaria neljälle eri hyvinvointialueelle. Valitut proviisorit olivat proviisori Anna Kaisa Kupiainen (Päijät-Hämeen hyvinvointialue), proviisori Miia Hämäläinen (Etelä-Savon hyvinvointialue), apteekkari Anne Kumpusalo-Vauhkonen (Pohjois-Savon hyvinvointialue) ja apteekkari Tarja Hyykky (Pohjois-Karjalan hyvinvointialue). Vaaleissa oli ehdolla yhteensä 20 proviisoria tai proviisoriopiskelijaa kahdellatoista hyvinvointialueella.

--------------------------------------------------------

Aluevaalit 2022

Aluevaaleissa valitaan Suomen ensimmäiset aluevaltuustot hyvinvointialueille, jotka vastaavat sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja pelastustoiminnan järjestäminen vuodesta 2023 alkaen. Jatkossa aluevaalit toimitetaan joka neljäs vuosi. Valtuustot aloittavat työnsä 1.3.2022.

Uusia hyvinvointialueita on 21, joissa aluevaltuustot käyttävät ylintä päätösvaltaa. Helsingissä palveluista päättää jatkossakin kaupunginvaltuusto. Lisäksi Ahvenanmaa jää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ulkopuolelle.

Äänestys

Ennakkoäänestysaika on kotimaassa 12.–18.1.2022 ja ulkomailla 12.–15.1.2022. Ennakkoäänestyksessä voit valita äänestyspaikan vapaasti. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 23.1.2022 ja vaalipäivänä voit äänestää äänestyspaikassa, joka mainitaan äänioikeusilmoituksessa.

Proviisorit aluevaaleissa

• Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
    • Sirpa Peura, apteekkari (Kokoomus)
    • Marja Airaksinen, professori, farmasian tohtori (Keskusta)
    • Aukusti Alanko, farmasian ylioppilas (Vihreät)
  • Satakunnan hyvinvointialue
    • Päivi Mäkelä, apteekkari, erikoisproviisori (Keskusta)
  • Päijät-Hämeen hyvinvointialue
    •  Anna Kaisa Kupiainen, proviisori (Vasemmistoliitto)
  • Etelä-Savon hyvinvointialue
    • Miia Hämäläinen, proviisori (Kokoomus)
  • Pohjois-Savon hyvinvointialue
    • Raimo Ojala, proviisori (Vihreät)
    • Anne Kumpusalo, apteekkari, proviisori (Keskusta)
    • Anu Rasi-Leskinen, apteekkari, proviisori (Keskusta)
    • Jani Rönkkö, proviisori (Keskusta)
    • Petteri Pietikäinen, apteekkari (Kristillisdemokraatit)
    • Jouko Savolainen, farmasian tohtori, apteekkari (Kokoomus)
    • Unni Tengvall-Unadike, farmasian tohtori, terveystieteiden maisteri (Vasemmistoliitto)
  • Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
    • Tarja Hyykky, apteekkari (Keskusta)
  • Etelä-Karjalan hyvinvointialue
    • Elina Lankinen, apteekkiproviisori (Keskusta)
  • Keski-Suomen hyvinvointialue
    • Lauri Viitanen, apteekkari, yrittäjä (Kokoomus)
  • Pohjanmaan hyvinvointialue
    • Juha Konttila, apteekkari (Keskusta)
  • Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
    • Paula Henriksén, apteekkari, KTM (SDP)
  • Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
    • Paula Haapakoski, sairaala-apteekkari (Keskusta)
  • Kainuun hyvinvointialue
    • Jyri Saastamoinen, apteekkari (Kokoomus)
  • Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan, Varsinais-Suomen, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Kymenlaakson, Etelä-Pohjanmaan ja Lapin hyvinvointialueilla ei ole ehdolla proviisoriehdokkaita.

Muista ammattiryhmistä ehdolla oli esimerkiksi farmaseutteja noin 25, lääkäreitä noin 250, hammaslääkäreitä noin 35 ja sairaanhoitajia noin 700. Kaikista yli kymmenestätuhannesta ehdokkaasta kaksitoista hakee aluevaltuustoon puolueen sijaan valitsijayhdistyksen kautta.

Voit tutustua oman hyvinvointialueesi ehdokkaisiin tarkemmin esimerkiksi aluevaalit 2022 tieto- ja tulospalvelun kautta sekä vaalikoneiden, internetin tai puolueiden ja ehdokkaiden mainonnan kautta.

Ehdokkaat on kirjattu ”Ehdokas- ja Puoluetiedostot, Ohje ehdokkaat” tiedoston hakutoiminnon perusteella 29.12.2021. Hakusanat: proviisori, apteekkari, farmasian, farma, provisor. Suomen Proviisoriyhdistys ei vastaa puuttuvista proviisoriehdokkaista ja heitä koskevista tiedoista. Otathan yhteyttä toimisto@proviisoriyhdistys.net, jos tietosi puuttuvat ja haluaisit ne näkyviin.