Hyvinvointia apteekista farmaseuttisella palvelulupauksella

Ylen televisio-ohjelma Akuutti herätteli kansaa tiistaina (7.2.12) otsikolla ”Apteekit kaupallistuvat – säilyykö eettisyys?”. Toimittaja haastatteli apteekkaria Oulusta kysymällä aiheuttaako apteekkien myyntiin panostaminen eettisiä ongelmia. Apteekkihan on lähtökohtaisesti erikoiskauppaa, jossa lääkealan erikoisosaaminen ja lääkkeiden jakelu on iso osa toimintaa, mutta se ei rajoitu siihen. Farmasian alan ammattilaisen etiikka yltää yli lääkkeiden jakelun.

Iso osa apteekin itsehoito-osaston tuotteista on nykypäivänä myös muita kuin lääkkeiksi rekisteröityjä valmisteita. Esimerkiksi vain harva vitamiini- ja hivenainevalmiste on lääke eikä yksikään maitohappobakteerivalmiste ole lääke. Kysymys kuuluukin, minkä kuluttaja mieltää lääkkeeksi? Tai mikä on kaupasta ostettavan vitamiinivalmisteen tai omega-tuotteen ero apteekin myymään vastaavaan tuotteeseen verrattuna? Parhaimmassa tapauksessa eroa ei ole, mutta tämä ei aina toteudu ja ruokakaupassa, kukaan ei ole myös kertomassa näistä eroista asiakkaalle.

Useimmiten apteekissa myytävän ravintolisän myyntiluvan haltija on jokin tutuista lääkealan teollisuusyrityksistä. Vaikka vitamiinituotteelle ei ole haettu lääkestatusta, tehdään tuotteen taustalla jatkuvaa tutkimustyötä tai ainakin seurataan tutkimustuloksia, ja tuotteen sisältö vastaa kuhunkin tarkoitukseen ajankohtaisten suositusten mukaisia määriä vitamiineja. Teknologian taustalla voi olla myös farmaseuttista tutkimustietoa siitä, mikä suolamuoto on se, minkä elimistö kykenee parhaiten hyödyntämään. Näiden ominaisuuksien kertominen asiakkaalle on mitä eettisintä farmaseuttista työtä. Siksi meihin luotetaan!

Itse pidän ajatuksesta, että apteekista haetaan hyvinvointia ja terveyttä, ei pelkästään lievitystä vaivoihin. Apteekki ei enää ole paikka, johon tullaan ainoastaan siitä syystä, että ihmisellä on jokin ongelma. Siksi on huomattava, että apteekissa tulee olla myynnissä muutakin kuin lääkkeitä, joilla pyritään nimenomaan ratkaisemaan tai ennaltaehkäisemään ongelmia. Koen myös, että dermokosmetiikka kuuluu osaksi täydentämään apteekin hyvinvointikonseptia. Hyvinvoinnin myymiseen tarvitaan monipuolista osaamista, joka ulottuu perinteisen lääkeosaamisen kehän ulkopuolelle. Siksi osa alan ihmisistä ei välttämättä vielä miellä sitä omakseen. Tuotteita tulee koko ajan lisää, joten niiden ominaisuuksien oppiminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen vaatii apteekin henkilökunnalta jatkuvaa kouluttautumista.

Minuun on uponnut kyllä täysin myyntikouluttajien ajatus siitä, että tyytyväinen asiakas on loppuun saakka palveltu asiakas sillä tavalla, että hänellä on apteekista lähtiessään mukanaan myös jotakin, mitä hän ei tiennyt tarvitsevansa ennen apteekkiin tuloaan. Tämän palvelulupauksen takana on farmasian alan ammattilaisen raudanluja tietotaito ja osaaminen, joka ei rajoitu pelkkään farmakodynamiikkaan.

Voisi sanoa, että suomalainen apteekki on vähitellen kansainvälistynyt. Suomalaisen apteekin tunnistaa kuitenkin yhä apteekiksi muustakin kuin apteekin logosta rakennuksen ulkopuolella, vai tunnistaako? Ja jos tunnistaa, niin mistä? Suomalaisessa ammattiapteekissa asiakas kohtaa toivottavasti aina terveydenhuollon ammattilaisen, myös itsehoitopuolella. On asiakkaan valinta, haluaako hän farmaseuttista palvelua vai ei. Useissa etelän maissa apteekin farmaseuttisen palvelun tarjoaminen rajoittuu niihin tapauksiin, kun toimitetaan lääkettä, joka löytyy niin sanotusti piilosta tiskin takaa. Mikä on farmaseuttisen palvelun tarjoama etu? Yleisesti ottaen tyytymättömäksi asiakkaaksi voidaan kutsua häntä, joka joutuu kulkemaan apteekin läpi ilman palvelua, ja lähtemään apteekista pelkästään se tuote kädessään, jota hän luuli tarvitsevansa, mutta joka ei ehkä ollutkaan hänelle se oikea. Oletus on, että apteekin henkilökunta osaa valita asiakkaalle juuri sen oikean hänen tarvitsemansa tuotteen. Kyse on palvelusta, joka toki voidaan mieltää myös myymiseksi. Kyse on asiantuntijamyynnistä ja on hyväksyttävä, että kaikki myyminen on kaupallista.

Käyttäjän Henna Kyllönen kuva
Henna Kyllönen