Blogit edustavat kirjoittajansa näkemyksiä eivätkä näin ollen kuvaa yhdistyksen virallista kantaa.

Oma tontti paras tontti?

Vuosi 2014 on ollut itselleni ensimmäinen Proviisoriyhdistyksen hallituksessa. Nyt yhdistyksen toiminnassa mukana oltuani voin todeta, että silmäni ovat avautuneet sille, miten terveydenhuollon asioista päätetään ja mikä näiden päätösten takana loppujen lopuksi vaikuttaa.

Vaikka eri ammattikuntien edustajien tulisi mielestäni yhdessä edistää yhteiskunnan etua, tuntuu silti oman tontin puolustaminen olevan se tärkein asia. Tässä on mielestäni räikeä epäkohta, etenkin, kun kyseessä on terveydenhuollon sektori, jolle kasautuvat taloudelliset paineet tulevat väestön ikääntyessä ylittämään kantokykymme. Nykyisessä tilanteessa oman tontin liiallinen puolustaminen käy kansalle kalliiksi.

Huomattava määrä terveydenhuollon tehtäviä voitaisiin hoitaa tonttien rajat ylittäen siten, että tehtäväjako perustuisi yhä enemmän osaamiseen vakiintuneiden toimintamallien sijasta. Yhteiskunnan muuttuessa on uskallettava muuttaa malleja, jotka eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla. On paljon tehtäviä, jotka nykyisellään rasittavat terveydenhuoltoa suuren volyyminsa takia, eikä niiden korvamerkitseminen vain tietyn ammattikunnan tehtäviksi ole taloudellisesti järkevää.

Järkevää olisi, että osa lääkäri- ja sairaanhoitajakuntaa työllistävistä tehtävistä hoidettaisiin apteekista käsin. Apteekista annettavat influenssarokotteet, BTC-lääkkeet sekä proviisorien mahdollisuus uusia reseptejä vähentäisivät taakkaa huomattavasti. On yhteiskunnan rahojen tuhlaamista, että koulutustamme ei käytetä riittävästi hyväksi.

Loistava esimerkki toimivasta mallista puolestaan on proviisorin henkilökohtaiseen omistukseen perustuva apteekkijärjestelmämme. Miksi tätä vanhaa perua olevaa monopolijärjestelmää ei voisi murtaa? Vastaus on yksinkertainen: Koska nykyisenkaltainen apteekkijärjestelmä on toimiva ratkaisu Suomen kaltaisessa haja-asutussa maassa. Olisi eri asia, jos eläisimme jossakin toisessa maassa. Siellä kyseinen järjestelmä ei välttämättä olisi paras.

Lääkehuoltomme on ehdotonta eliittiä maailman mittakaavassa. Miksi siis purkaa sitä? Päinvastoin sitä pitäisi vahvistaa edelleen tuomalla apteekkiin lisää palveluja ja toimintamalleja. Apteekkijärjestelmämme on kuin peruskallio, jonka päälle voidaan rakentaa mitä vain. Samaa ei voi tehdä suolle.

Nämä ovat asioita, joiden eteen teemme jatkuvaa työtä. Muut toimijat näkevät asiat omalta kannaltaan ja voivat olla monista asioista eri mieltä. Mielestäni on kuitenkin kyse proviisorien edusta, joka on samalla koko yhteiskunnan etu. Ja oman tontin puolustaminen käy helpoiten niiltä, jotka tekevät sen yhdessä. Tämän vuoksi jokaisen proviisorin tulisi asua samalla tontilla. Ja kun asiaa tarkemmin pohtii, ei siis itse asiassa kyse ole ainoastaan proviisorien vaan koko Suomen tontista.

VILLE OINIO

2. varapuheenjohtaja