Blogit edustavat kirjoittajansa näkemyksiä eivätkä näin ollen kuvaa yhdistyksen virallista kantaa.

Pidetään ammatillisuus pinnalla!

Suomessa on luvanvaraiseen proviisoriyrittäjyyteen pääasiassa pohjautuva apteekkijärjestelmä. Tällaisen järjestelmän puolesta puhuvia seikkoja ovat mm. lääkejakelujärjestelmän laadukkuus, luotettavuus, riippumattomuus ja vastuullisuus.

Koska apteekkitoimintaan liittyy myös liiketaloudellisia tavoitteita, on yksi keskeinen argumentti säännellyn professiovetoisen järjestelmän puolesta ammatillisten tavoitteiden läsnäolo voitontavoittelun vastapainona. Mielestäni tämä argumetti on sitä merkittävämpi, mitä paremmin ammatilliset tavoitteet toteutuvat myös käytännössä ja mitä vähemmän on apteekkitoiminnan osana käytössä sellaisia liiketoiminnallisia ratkaisuja, joihin ei ole kunnollisia ammatillisia perusteita.

Turvallisuuden näkökulmasta on tärkeää, että suomalaisessa järjestelmässä itsehoitolääkeet toimitetaan vain apteekeista, kuten monessa muussakin EU-maassa. Itsehoitolääkkeet on yksi alue, johon liittyy tulevaisuudessakin merkittäviä ammatillisia mahdollisuuksia, kuten helmikuun alussa julkaistusta Lääkepolitiikka 2020 -asiakirjasta ilmenee. Ovathan Itsehoitolääkkeet myös osa lääkehuollon kokonaisuutta eikä irrallinen saareke.

Itse toivon kollegiaalisessa hengessä, että proviisorit apteekkiurakehityksensä kaikissa vaiheissa muistaisivat, että koska proviisorintutkinnon suorittaneilla on Suomessa yksinoikeus harjoittaa apteekkitoimintaa, ovat he niin yksin omalta osaltaan kuin kollektiivisestikin vastuussa alamme eteenpäin viemisestä ja sen kestävästä kehityksestä. Toivon, että ammatillisuus pysyy pinnalla tulevaisuudessakin. Itse uskon, että apteekin ammattilaisilla on tulevaisuudessa Lääkepolitiikka 2020 -asiakirjan hengessä näytön paikka - positiivisessa mielessä.

Proviisorien näkökulmasta on hienoa, että ammattikuntamme on otettu huomioon lääkepolitiikkaa valmisteltaessa ja asiakirjan linjauksissa, sillä proviisoreilla on koulutuksensa ja ammattitaitonsa puolesta paljon yhteiskunnalle annettavaa lää- kehuollon eri sektoreilla

Pääkirjoitus, Proviisori-lehti 1/2011

Ville-Matti Mäkinen, päätoimittaja