Hallituksen kokousblogi: elokuu 2022

Oletko koskaan miettinyt miten hallituslaiset kokoustavat? Miten voisit itse osallistua hallituksen toimintaan arjen kiireiden keskellä? Puheenjohtaja, toiminnanjohtaja ja sihteeri olivat tietokoneidensa ääressä ja muut osallistuivat heille sillä kertaa sopivimmalla tavalla. Minä osallistuin hallituksen kokoukseen tällä kertaa mustikkametsästä, yksi jäsen kuului olevan kuntosalilla, yksi ajoi napit korvissa töistä kotiin – tapoja osallistua on monia. Marraskuussa pidettävässä syyskokouksessa on mahdollisuus päästä mukaan yhdistyksesi hallituksen toimintaan. Syyskokous järjestetään 23.11.2022. Laitahan siis kalenterimerkintä jo valmiiksi.

Rutiineihin kuuluvien talous- ja jäsenasioiden lisäksi saimme iloksemme kokouksessa kuulla, että yhdistyksen kotisivujen uudistaminen on edennyt ja pääsemme lähitulevaisuudessa nauttimaan modernimmasta kotisivujen ilmeestä. Toimiston käyttöön päätettiin hankkia kuvankäsittelyohjelman lisenssi helpottamaan sosiaalisen median sisältöjen luomista ja julkaisemista.

Yhdistys on järjestämässä monia lähitapahtumia, joissa jäsenet pääsevät verkostoitumaan ja opettelemaan takaisin livetapaamisiin osallistumista. Apteekin henkilöstöjohtamisen -seminaaripäivä järjestetään Kuopiossa 13.9.2022. Talouskiertue järjestetään 13.10. Porvoossa ja vuodenvaihteen jälkeen Seinäjoella. Nämä ovat hyvää harjoitusta kevään Proviisoripäivää varten, sillä Proviisoripäivän ohjelman valmistelut on jo aloitettu koulutusvaliokunnan toimesta. Proviisoripäivää vietetään Arcadassa 25.3.2023. Tulethan Sinäkin paikalle. Jos livetapahtumat eivät sovi kalenteriisi tai välimatka haittaa, niin älä ole huolissasi. Yhdistys järjestää myös etäkoulutuksia ja webinaareja. Näistä voit lukea seuraavista kokousblogeista, kun aiheet ja puhujat ovat varmistuneet. Monet jo pidetyistä webinaareista löydät OmaProsta, käyhän tutustumassa mitä kaikkia laadukkaita koulutuksia sieltä löytyykään.

Yhdistys on mukana opiskelijoiden syksyn tapahtumissa, niin Kuopion Fuksi-introssa kuin Tappi-suunnistuksessa Helsingissä. Yhdistyksen opiskelijavaliokunta järjestää Toiminnalla tutuksi -illat Helsingissä, Kuopiossa ja Turussa. Opiskelijoille luvassa muun muassa citygolfia, ruokailua ja spa-hemmottelua. Proviisoriyhdistys tekee myös yhteistyötä ainejärjestöjen kanssa. Toivottavasti saamme aktiivisuudellamme paljon innokkaita opiskelijajäseniä kehittämään yhdistyksemme toimintaa ja tuomaan uusinta tietoa proviisoriopiskelijoiden arjesta.

Kokouksessa käsiteltiin myös ajankohtaista STM:n esitystä lääkehuollon kustannustehokkuuden parantamisesta. Proviisoriyhdistyksen laatima vastine oli saanut medianäkyvyyttä Suomen suurimmassa sanomalehdessä ja keräsi kiitosta alan muilta toimijoilta. Olethan sinä lukenut vastineen? Se löytyy lausuntopalvelu.fi -sivustolta muiden lausuntojen kera. Keskustelimme myös Apteekkityöryhmässä puhuttaneesta Kokoomuksen puoluekokousaloitteesta, jossa otettiin kantaa apteekkien omistajuuspohjaan ja apteekkien integroimisesta terveydenhuoltoon. Yhdistys haluaa jäsenet aktiivisesti keskustelemaan alaamme voimakkaasti vaikuttavista poliittisista intresseistä. Koska STM:n esitys lääkehuollon kustannustehokkuuden parantamisesta sai jäsenet etäyhteyksin keskustelemaan, järjestettäneen vastaavanlainen keskustelutilaisuus myös tämän aiheen ympärille syksymmällä.

Yhdistys on mukana myös kansainvälisessä farmasian alan toiminnassa. Yhdistyksen toiminnanjohtaja osallistuu FIP:n jäsenjärjestöilleen perustaman ryhmään kokouksiin ja yhdistys lähettää tänä vuonna Espanjan Sevillassa järjestettävään FIP-tapahtumaan kaksi edustajaansa. FIP-tapahtuman kuulumisia pääset lukemaan myöhemmin Proviisori-lehdestä.

Yhdistysterveisin
Eeva Lehtola