Talouskiertue

Proviisoriyhdistyksen talouskiertue on proviisoreille suunnattu koulutus käytännön apteekkitalouteen. Koulutus sisältää sekä teoriaa että käytännönläheistä tarkastelua ja työkaluja oman työpaikan talouden seuraamiseen ja suunnitteluun sekä valmistaa proviisoria apteekkihakuvaiheeseen. Aamupäivällä koulutuksessa käsitellään talouden perusteita, kuten sitä mikä on tuloslaskelma tai tase. Iltapäivällä koulutuksessa syvennytään apteekkialan talouden suunnitteluun, hallintaan ja seuraamiseen mm. esimerkkiapteekkien tuloslaskelmia ja tapauksia tarkastelemalla.

Talouskiertue on järjestetty vuodesta 2014 lähtien järjestyksessään Oulussa, Kuopiossa, Joensuussa, Vaasassa, Tampereella, Turussa, Lahdessa, Porissa, Lappeenrannassa, Kajaanissa ja Jyväskylässä. Koulutuksen osallistujista 100 % suosittelee koulutusta kollegalleen (koulutuksen palautekysely).

Huom! Koronatilanne saattaa vaikuttaa tulevien koulutusten järjestämiseen. Osallistujien turvallisuus on etusijalla, ja tapahtuman järjestelyissä kiinnitetään erityistä huomiota toimenpiteisiin, joilla osallistujien turvallisuutta voidaan parantaa. Toimenpiteet perustuvat mm. viranomaisten määräyksiin ja ohjeisiin. Mahdolliset rajoitukset ja koulutuksen järjestämisen edellytykset arvioidaan ilmoittautumisajan päättymiseen mennessä.

Talouskiertue 2022

Talouskiertue palaa lähitapahtumaksi ja järjestetään Haikon Kartanossa, Porvoossa 13.10.2022.

Talouskiertueen ohjelma

7.00 Hotellin aamiainen tarjolla
8.30 Tervetuliaissanat, Suomen Proviisoriyhdistys
8.35 Apteekkitalouden perusteet
Matti Takkinen, Talenom Oy
10.45 Apteekkikaupan rahoittaminen ja apteekin maksuliikennepalvelut
OP:n Apteekkitiimi
11.00 Apteekin tulos, talouden seuranta ja tulokseen vaikuttaminen, osa 1
11.30 Lounas
12.15 Apteekin tulos, talouden seuranta ja tulokseen vaikuttaminen, osa 2
14.00 Iltapäiväkahvit
14.30 Apteekkiluvan hakeminen ja apteekkikaupat
Risto Holma, apteekkari, MBA, Lauttiksen apteekki, Helsinki
15.30 Talouden seuranta (puheenvuoron otsikko täydentyy)
Receptum Oy
16.30 Päätös

Osallistumismaksu

Proviisoriyhdistyksen jäsenet 100 €, muut kuin jäsenet 160 €. Osallistumismaksu sisältää päivän luennot, luentomateriaalit (tulostettuna/sähköisesti) ja tarjoilut. Laskut välitetään ilmoittautumisen yhteydessä annettuun sähköposti- tai verkkolaskutusosoitteeseen. Osallistujalaskutus perustuu seminaaripäivän jäsenolosuhteeseen. 14–7 päivää ennen koulutusta tulleista peruutuksista peritään 50 % päivän osallistujamaksusta ilman sairauslomatodistusta. Alle seitsämän päivää ennen koulutusta tulleista peruutuksista peritään 100 % päivän osallistujamaksusta ilman sairauslomatodistusta. Osoitteeseen toimisto@proviisoriyhdistys.net voi välittää muutostietoja koskien ilmoittautumista.

Tarvitsetko majoituksen?

Talouskiertueelle osallistuvat saavat -10% alennuksen Haikon kartanon päivän hinnasta tehdessään huonevarauksen nettivarauksena. Majoituksen lisäksi hintaa kuuluu aamupala, kuntosali ja kylpyläkäynti. Tarjous on voimassa niin kauan kuin huoneita riittää. Ilmoittautumisen vahvistusviestissä saat varauskoodin, jolla voit varata huoneen tarjoushintaan itsenäisesti.

Saapuminen

Haikon kartanoon pääsee saapumaan omalla autolla ja auton saa parkkiin koko päiväksi maksutta. Saapuminen onnistuu myös julkisela liikenteellä sillä Porvoon paikallisliikenne myös liikennöi Porvoon keskustan ja Haikon Kartanon välillä. Kimppakyytien sopimiseksi osallistujat voivat halutessaan antaa ilmoittaumislomakkeella suostumuksensa, että heidän nimensä julkaistaan osallistujalistalla. Lista päivitetään OmaProhon lähipäivinä (päiv. 15.8).

Ilmoittaudu talouskiertueelle

Ilmoittautuminen on sitova. Ilmoittautumisen voi peruuttaa maksuttomasti ilmoittautumisajan päättymiseen mennessä. Mahdolliset peruutukset tulee tehdä sähköpostitse osoitteeseen toimisto@proviisoriyhdistys.net.

Paikkoja on rajoitetusti.

Ilmoittautumisaika päättyy 28.9.2022.

Virtuaalisesti keväällä 2021

OHJELMA

I OSA 13.4. 13–16 Apteekkitalouden perusteet, Arne Hurme, Talenom Oy
      Apteekin mittarit, Receptum Oy

II OSA 19.4. 13–16 Apteekin tulos, talouden seuranta ja tulokseen vaikuttaminen,
      apteekkari Risto Holma, Lauttiksen apteekki
      Myynnin seuranta ja muutosten analysointi, Receptum Oy

III OSA 27.4. 13–15 Apteekkiluvan hakeminen ja apteekkikaupat, Risto Holma

OSASSA I käsitellään talouden perusteita, tuloslaskelmaa ja tasetta sekä apteekin verotusta. Tavoitteena on saada selville mitä talousinformaatiota tarvitaan talouden ohjaamiseen ja miten eri tunnuslukuja hyödynnetään ohjauksessa. Lopuksi tarkastellaan apteekkitoiminnan mittareita järjestelmätoimittajan esimerkkien avulla.

OSASSA II syvennytään apteekkialan nykytilaan sekä apteekin liiketoiminnanhaasteisiin.  Apteekin talouden suunnittelua, hallintaa ja seuraamista käydään läpi konkreettisten esimerkkien avulla. Lopuksi tarkastellaan myynnin seurantaa ja muutosten analysointia järjestelmätoimittajan esimerkkien avulla.

OSASSA III kokenut apteekkikauppias ja apteekkari kertoo, mitä apteekkiluvan hakemisessa tulee pohtia ja mitä kannattaa selvittää ennen apteekkiluvan hakemista. Lisäksi käydään läpi apteekkikaupat ja apteekin vastaanottamisen ensiaskeleet.

Tapahtumien ja tilausten tietosuojaseloste