Hallituksen kokousblogi: helmikuu 2023

Helmikuuhun kuuluvat niin Runebergin tortut, laskiaispullat kuin Suomen Proviisoriyhdistyksen hallituksen kokouskin. Samalla tavalla kuin voi käydä keskustelua haluaako laskiaispullan nauttia hillolla vai mantelimassalla, niin yhdistyksen hallituksen kokoukseenkin voi osallistua joko etänä tai paikan päällä. Tällä kertaa kaikki osallistujat olivat etänä mukana eikä puheenjohtajan kotikaupungin sähkökatkotkaan estäneet kokouksen etenemistä.

Totuttuun tapaan hallitus kävi läpi sääntömääräiset asiat, kuten uudet ja eronneet jäsenet ja jäsenmaksujen tilanteen. Olethan ilmoittanut muuttuneet yhteystietosi yhdistyksen toimistolle, jotta jäsenmaksulasku (ja tärkeät jäsenkirjeet) tavoittaa sinut aikataulussa? Helmikuun kokouksessa pääsimme hyväksymään ProMentee-työryhmän ehdotuksen mukaisesti vuoden proviisorikollegan. Kiitokset kaikille proviisorikollegaa ehdottaneille. Proviisorikollega julkistetaan Proviisoripäivässä 25.3.2023. Samassa tapahtumassa julkistetaan myös yhdistyksen apurahapalkintojen ja opintopalkintojen saajat.

ProMentee-työryhmä on aloittamassa uutta Apteekkariksi mentorointiohjelma. Uuteen ohjelmaan on jo ilmoittautunut mentoreita, mutta mukaan vielä mahtuu. Eli jos tunnet paloa päästä mentoroimaan proviisoria tulevaa apteekkariuraa varten tai tiedät oivan mentorin, niin ehdota toki itseäsi tai tuttuasi.

Yhdistyksen apteekkityöryhmää on puhututtanut päivittäistavarakaupan ja kokoomuksen halu apteekkitoiminnan avaamiseen ja itsehoitolääkkeiden siirtämiseen päivittäistavarakauppoihin. Suomen Proviisoriyhdistys ry pitää rationaalisen lääkehoidon turvaamisen kannalta tärkeänä, että apteekkien omistajuus säilyy proviisoreilla ja itsehoitolääkkeitä myydään vain apteekeissa, joissa farmasian ammattilaiset ovat helposti tavoitettavissa, ilman ajanvarausta ja maksutta. Strategiatyöryhmä on laatimassa aiheesta kannanottoa.

Suomen Proviisoriyhdistys ry viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan. Koulutusvaliokunta on toiminut aktiivisesti ja yhdistys järjestää jäsenilleen tänä vuonna mielenkiintoisia tapahtumia. Maaliskuussa on luvassa Proviisoripäivä, huhtikuussa Henkilöstöjohtamisen koulutuspäivä Tampereella ja toukokuussa Talouskiertue Seinäjoella (ilmoittautuminen kaikkiin on jo alkanut). Myös urawebinaari-ilta ja toinen talouskiertuepäivä syksylle on suunnitteilla. Seuraa siis yhdistyksen jäsenkirjeitä ja somea, jotta pysyt ajan tasalla yhdistyksen jäsenille järjestämistä tapahtumista.

Aurinkoa alkavaan kevättalveen,

Eeva