Hallituksen kokousblogi: toukokuu 2024

Proviisoriyhdistyksen hallituksen toukokuun kokous pidettiin tiistaina 8.5. Kokouksen tärkeimpänä aiheena oli kevätkokoukseen valmistautuminen. Katsoimme edeltävään vuoteen käymällä läpi hallituksen kertomuksen vuoden 2023 toiminnasta (luettavissa OmaProssa). Vuoden 2023 päätavoitteet on keskeisiltä osin saavutettu, mikä todettiin myös kevätkokouksessa.

Paikan päälle kevätkokoukseen oli saapunut ilahduttava määrä jäseniä, ja myös Orionin uusitut tilat tekivät osallistujiin vaikutuksen. Maltan tuskin odottaa, mitä Orionin kanssa syyskuussa järjestettävä Tulevaisuutta rakentamassa! -tapahtuma pitää sisällään!

Hallituksen kokouksessa käytiin läpi myös Proviisoriyhdistyksen tulevia koulutuksia. Tampereelle on suunniteltu syksyn Talouskiertuetta. Helsingissä 4.10 järjestettävän Joka proviisorin ajankohtaisseminaarin suunnittelu on myös hyvässä vauhdissa. Seminaarin alustava ohjelma oli lähes valmis, ja suunnitelman mukaan pääsemme kuuntelemaan esityksiä mm. kestävästä farmasiasta ja ympäristökestävyydestä sekä apteekkien taloustilanteesta ja lääkepoliittisen tutkimuksen ajankohtaisista hankkeista.

Kokous näytti jo päättyvän ennätysajassa, kunnes uppouduimme keskusteluun farmasian koulutuksen aloittamisesta Oulun yliopistossa. Pohjolan apteekkariyhdistyksen eteenpäin ajaman hankkeen selvityksessä suositellaan farmasian koulutuksen aloittamista Oulun yliopistossa aluksi noin 60-80 aloituspaikalla.

Työvoimapulasta kärsivällä alalla uusien opiskelupaikkojen lisääminen on sinänsä kannatettava ajatus. Aiheeseen liittyvät kuitenkin myös työvoimapoliittiset ja alueelliset näkökulmat. Kuinka suuri osa valmistuvista farmasisteista jäisi tosiasiallisesti Pohjois-Suomeen työvoimapulaa helpottamaan, mikä on hankkeen sydän? Keskustelua herätti myös se, auttaako koulutusmäärien kasvu, jos valmistuneet eivät kuitenkaan jää alalle?

Kokouksen päätteeksi totesimme seuraavamme mielenkiinnolla Oulussa aloitettavan farmasian koulutuksen etenemistä. Tulemme myös kysymään jäsenten mielipiteitä aiheesta, kun hankkeesta saadaan lisää tietoa.

Mielenkiintoista kesää odottaen,

Henna Ylikangas