Proviisori, perustele paikkasi ja varmista selustasi

Proviisori, oletko miettinyt omaa työttömyysturvaasi? Haluamme muistuttaa jäseniämme oman työllisyyden vakuuttamisesta.

Proviisoreilla on ollut lähihistoriassa hyvät mahdollisuudet työllistyä mielenkiintoisiin ja palkitseviin tehtäviin tai luoda menestyksellistä yritystoimintaa. Tälläkin hetkellä apteekkialaa vaivaa paikoittain pula farmaseuttisesta henkilöstöstä. Hiljattain olemme kuitenkin ottaneet askelia lähemmäs niukkuuden aikakautta, jossa monet välittömät ja välilliset toimenpiteet uhkaavat vaikuttaa työmarkkinoihin negatiivisesti. Aihe koskettaa kaikkia palkansaajina työskenteleviä proviisoreita, joskin esimerkiksi lääketaksan leikkauksista aiheutuvat sopeutustoimet kohdistuvat ensisijaisesti apteekkien henkilöstöön.

Perustele paikkasi

Omaa työpanosta ja omia työtehtäviä on hyvä miettiä, ja kehotamme jäseniä tutustumaan OmaProsta löytyvään Proviisorin toimenkuva apteekissa -asiakirjaan. Se on kehitetty avuksi omien vahvuuksien ja roolin hahmottamiseen. Dokumenttia on kehitetty apteekkiproviisorin näkökulmasta, mutta sitä voi soveltaa myös muilla työskentelysektoreilla. Työnantajasta riippumatta proviisorin on hyvä osata perustella oman osaamisensa ja työpanoksensa merkityksellisyys työyhteisössä.

Varaudu ikäviin yllätyksiin

Myös pahimpaan voi varautua. Helpoin tapa on päivittää Proviisoriyhdistyksen jäsenyys ja liittyä yhdistyksen kautta työttömyyskassan jäseneksi. Kassan jäsenyys oikeuttaa ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen lomautuksen tai irtisanomisen sattuessa omalle kohdalle. Proviisoriyhdistyksen jäsenenä voit hyödyntää yhteistyökumppanimme Korkeasti koulutettujen kassan (KOKO-kassan) tarjoaman työttömyysturvan vain muutamalla eurolla kuukautta kohti. Se on varsin edullinen vakuutus omasta toimeentulosta, jos työnantajan sopeuttamistoimet sattuisivat osumaan omalle kohdalle.

KOKO-kassa on Suomen toiseksi suurin työttömyyskassa, jossa työttömyysetuuksien saajia on 3,2 % (10/2023). KOKO-kassa on vakavarainen ja kustannustehokas työttömyyskassa. KOKO-kassaan kuuluvista Proviisoriyhdistyksen jäsenistä etuudensaajia on 1,8 % (10/2023) kaikista vakuutetuista. Proviisoriyhdistyksen järjestösihteeri hoitaa jäsenten työttömyyskassa-asioita KOKO-kassan asiamiehenä.

Jotta olisit oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen, sinun tulee täyttää kassan jäsenyys- ja työssäoloehdot. Työttömyyskassaan kannattaa siis liittyä hyvissä ajoin ja ennakoiden. Ollessasi työsuhteessa voit myös siirtyä toisesta työttömyyskassasta KOKO-kassaan niin, että säilytät toisessa kassassa kerryttämäsi työssäolo- ja jäsenyyskaudet. Opiskelijakin voi kerryttää jäsenyys- ja työssäoloehtoja jo apteekkiharjoittelujen aikana.

Proviisori, ennakoi ja varmista selustasi!

Lue lisää työttömyysturvasta.

Liittyäksesi työttömyyskassaan täytä jäsenhakemus/muutosilmoitus -lomakkeella tiedot työttömyyskassaan liittymisestä, niin hoidamme yhdessä työttömyysturvasi kuntoon. Proviisoriyhdistys huolehtii jäsentensä puolesta KOKO-kassan asiamiestoiminnasta ja jäsenmaksuista.

Klaus Hämäläinen, edunvalvonta- ja viestintäproviisori
Martta Huttu, edunvalvonta- ja viestintäproviisori