Pyöreiden vuosien tieteellinen sieniretki

Suomen Proviisoriyhdistys juhlii tänä vuonna 40. juhlavuotta ja Itä-Suomen yliopiston Farmasian laitos juhlii syksyllä 50. juhlavuotta. Juhlavuosien kunniaksi Kuopiossa järjestetään 8.10.2023 proviisorien ja proviisoriopiskelijoiden

Pyöreiden vuosien tieteellinen sieniretki

Retken aluksi väitöskirjatutkija Johanna Yli-Öyrä kertoo toksisuustutkimuksista sienten parissa ja Savon proviisorikerho esittäytyy. Sen jälkeen tutustutaan sieniin kenttäolosuhteissa. Ehkäpä koriin löytyy jokunen uusi ruokasienituttavuus. Retken aikana sienineuvojat, Kuopion luonnontieteellisen museon luontopedagogi Mari Wikholm ja Savon sieniseuran puheenjohtaja Heidi Hämäläinen, opastavat retkeilijöitä.

Aika ja paikka

Sunnuntai 8.10.2023 klo 10-13
Pilpan majan laavu ja Pilpan ulkoilualue, Kuopio
Kokoontuminen Pilpantien päässä olevalla parkkipaikalla (koordinaatit: 62.87243896546119, 27.59358486592919)

10.00 Kokoontuminen ja tervehdykset
10.10 Alustus: Sienten toksisuustutkimus (Johanna Yli-Öyrä, väitöskirjatutkija, Itä-Suomen yliopisto)
10.30 Sieniretki Pilpan ulkoilualueella
12.30 Kokoontuminen Pilpan majan laavulla ja tietoisku sienistä
13.00 Ohjattu retki päättyy

Laavulla voi nauttia omia eväitä ja siellä on tulentekomahdollisuus. Halukkaat retkeilijät voivat jäädä retken jälkeen omatoimisesti sienimetsään.

Ilmoittautuminen

Ohjatulle retkelle on rajoitetusti paikkoja, minkä vuoksi pyydämme kiinnostuneita ilmoittautumaan tapahtumaan viimeistään 1.10.2023. Proviisorit ja proviisoriopiskelijat ovat etuoikeutettuja osallistumaan ohjatulle retkelle. Sienimetsässä samoilu on toki sallittu kaikille jokaisennoikeuksin, joten perheenjäsenet voi hyvin ottaa mukaan.

Saapuminen

Tapahtumaan ei ole yhteiskuljetusta. Bussilla pääsee noin 2 km päähän kokoontumispaikasta
Kannustamme omalla autolla saapuvia ottamaan kyytiin myös muita retkelle tulijoita. Pilpantien päässä ennen puomia on tilava parkkipaikka, johon mahtuu runsaasti autoja. Huomioithan, että Pilpantien varrella on useita pienempiä parkkipaikkoja.

Varusteet

Pilpan metsä on kuusivaltaista luonnonsuojelualuetta ja virkistysmetsää. Maasto on melko helppoa, kumpuilevaa tuoretta kangasmetsää ja lehtolaikkuja. Saappaat on hyvä jalkinevalinta. Sienestämistä varten sieniveitsi, sienikirja ja sopiva kori on hyvä ottaa mukaan. Omat eväät ja juomapullo, pukeutuminen sään mukaan.

Kartta

Sieniretken kartta:

Tervetuloa mukaan!

Tapahtuman yhteistyötahot ja yhteyshenkilöt

Itä-Suomen yliopisto (Johanna Yli-Öyrä, Ville Valkonen)
Kuopion luonnontieteellinen museo (Mari Wikholm)
Savon proviisorikerho (Jaakko Hartikainen)
Savon sieniseura (Heidi Hämäläinen)
Suomen Proviisoriyhdistys (Henri Sormunen, Teemu Ali-Kovero)

Tapahtumien ja tilausten tietosuojaseloste

Ajankohta: