Kohti Proviisoripäivää 2016

Kevään jälkeen on tapahtunut paljon sekä Suomen sisällä että ulkopuolella. Suomen poliittinen ympäristö on melkoisessa myllerryksessä, eikä vielä voida varmuudella sanoa, mitä tämä tulee tarkoittamaan työntekijöiden ja toisaalta työnantajien näkökulmasta. Toivottavasti tähän saadaan pian koko yhteiskuntaa hyödyttävä ratkaisu. Meidän proviisorien missio pysyy samana: kannamme osaltamme vastuun Suomen lääkehuollon turvaamisesta. Tästä esimerkkinä yhdistys tukee apteekkitoiminnan ja muun lääkehuollon kehittämistyöryhmän esitysten edistystä toimeenpanovaiheeseen.

Euroopan tasolla taas pakolaistilanteeseen ei tunnuta saavan yhteisymmärrystä: ainakin itseäni mietityttää, olemmeko kääntymässä sisäänpäin ja rakentamassa muureja vai avaammeko ovet apua kipeästi tarvitseville. Jokaisella proviisorilla on rahallisten lahjoitusten lisäksi mahdollisuus myös tarjota omaa asiantuntemustaan ja panostaan sitä tarvitseville kriisialueille. Laadukasta lääkehuoltoa sekä korkealaatuista asiantuntemustamme tarvitaan myös Suomen ulkopuolella.

Entä mitä Proviisoriyhdistyksen syksyyn sisältyy? Syksy tuo mukanaan monia yhdistyksen koulutustapahtumia ja tilaisuuksia. Yhdistyksen odotettu Proviisori lääketeollisuudessa – hanke käynnistyi onnistuneesti, Talouskiertue jatkaa matkaansa seuraaviin kaupunkeihin ja lokakuussa Joka Proviisorin Talousseminaari vie meidät yrittäjä-teemalla innovatiivisen ajattelun maailmaan. Joulukuun ProPharmacia -tilaisuudessa keskustellaan biosimilaareista ja kuullaan alan toimijoita. Näiden väliin mahtuu lukuisia muitakin yhdistyksen tilaisuuksia ja tapahtumia ja tietenkin loppuvuodesta on perinteinen yhdistyksen syyskokous, johon toivotan jo tässä vaiheessa kaikki jäsenet tervetulleiksi.

Edessämme on myös ensi vuonna koittava juhlavuosi – juhlimme 30-vuotista Proviisoripäivää. Proviisoripäivä on kerännyt jo monta vuosikymmentä Suomen proviisorit yhteen verkostoitumaan ja kuulemaan alan ajankohtaisista asioista. Sama tahtotila ja arvomaailma ovat alusta asti ohjanneet meitä näinkin pitkälle tähän päivään asti. Jo tässä vaiheessa toivotan ensi vuoden juhlapäiväämme kaikki tervetulleeksi.

Energistä ja antoisaa syksyä ja nähdään syksyn koulutustapahtumissamme!

KATERE SHARIFPOUR,
puheenjohtaja, Suomen Proviisoriyhdistys