Jokainen proviisori ansaitsee oman mentorin

Mentorointi pulpahti tietoisuuteni keväällä 2010. Se kävi näin: Proviisoriopintoihin kuuluvalla liiketalouden ja johtamisen kurssilla oli vieraileva luennoitsija, Minna Tunkkari-Eskelinen. Tämä hiljattain Jyväskylän yliopistosta väitellyt nainen puhui puolitoista tuntia mentoroinnista, jonka jälkeen yksinkertaisesti tiesin haluavani oman mentorin.

Aika kului ja mentorointi pyöri mielessäni satunnaisesti, välillä unohtuenkin kokonaan, kunnes ystäväni Tiina osallistui mentorointiohjelmaan. Hän opiskeli metsätieteitä ja oli valmistumisen kynnyksellä suuntaamassa työhön, johon kuuluisi osana myös tohtorin tutkinnon suorittaminen. Tiina kuitenkin epäili työllistymistään jatkossa tohtorina. Sulkisiko se enemmän ovia kuin avaisi metsäalan kapeilla työmarkkinoilla? Tiina tapasi mentoriaan, kyseli, keskusteli, pohti ja aloitti jatko-opinnot heti valmistuttuaan. Omien sanojensa mukaan paljolti mentorinsa kannustamana. Tämä sinetöi oman kiinnostukseni mentorointiin ja haluni löytää itselleni mentori.

Nyt elokuussa 2013 minulla ei vieläkään ole omaa mentoria, mutta olen mukana käynnistämässä proviisoreille suunnattua mentorointiohjelmaa. Ihka ensimmäistä. Haluan, että proviisorikollegoillani on mahdollisuus saada itselleen mentori. Jokainen proviisori ansaitsee sellaisen. Koen, että mentorointi voi vaikuttaa alaamme paljon. Kun autamme toisiamme, muodostuu meistä yhtenäisempi ammattikunta. Kun jaamme osaamistamme, menemme kokonaisuutena, alana, enemmän eteenpäin. Kun työskentelemme meille mielekkäässä työpaikassa, viihdymme, kehitymme, olemme tuotteliaita ja alamme menee taas eteenpäin.

Haasteena voi kuitenkin olla juuri sen oikean työpaikan löytäminen tai kenties sellaisen perustaminen. Ensimmäisen askeleen ottaminen kohti jotain uutta on monesti pelottavaa. Voisiko omia kantapäitä suojella näissä vaaranpaikoissa etsimällä itselleen oman mentorin?

Tiedän, että joku päivä minullakin on mentori. Tiedän myös jo sen, että myöhemmin itsekin haluan olla sellainen ja jakaa kokemustani jollekin toiselle. Kenties se auttaa häntä oivaltamaan jotakin merkityksellistä omalla urallaan ja elämässään. Nyt ensin kuitenkin keskityn Proviisoriyhdistyksen mentorointiohjelman toteutukseen. ProMentor-ohjelma alkaa lokakuussa 2013. Haku on auki elokuun loppuun.

Proviisori! Kysele, opi, koe, oivalla ja jaa!

Liisa Kanninen

Hallituksen varajäsen, ProMentor-työryhmän puheenjohtaja