Mitä opin mentoroinnista?

Maria

Suomen Proviisoriyhdistyksen mentorointiohjelmaan osallistujia haettaessa mielessä kyti kiinnostus toimintaa kohtaan. Ajattelin kuitenkin, että ohjelma vaatii paljon aikaa ja sitoutumista ja että toiminta on todella "virallista".  Ohjelman järjestäjien kanssa keskusteltuani päätin kuitenkin osallistua - tämä on kyllä kannattanut! Alkukankeuden jälkeen ohjelma on osoittautunut oman alan osaajia yhdistäviksi rennoiksi kokoontumishetkiksi!

On ollut mahtava tutustua uusiin ihmisiin ja päästä verkostoitumaan mentoroinnin ohessa. On ollut tärkeää saada uutta näkökulmaa omiin pohdintoihin sekä löytää aivan uusia "ajattelemisen kohteita". Esimerkiksi itseäni ei koskaan teollisuudenala ole kiinnostanut, mutta kevään jälkeen en sitäkään vaihtoehtoa enää pidä mahdottomana. En ole aiemmin ajatellut, että suuntaus tarjoaa hyvin laajan skaalan työtehtäviä, jotka soveltuvat hyvin proviisorin tutkinnolle. On myös ollut ilo huomata, että ihmiset työstävät pitkälti samoja asioita, vaikka lähtökohdat ovat ehkä erilaiset.

Vilma

Kun kuulin, että proviisoriyhdistys järjestää tällaisen mentorointiohjelman, halusin heti mukaan! Neljännen vuosikurssin proviisoriopiskelijana halusin haastaa itseäni ajattelemaan, että missä haluaisin työskennellä tulevaisuudessa. Siinä samalla tahdoin saada vähän itsevarmuutta proviisorin ammattitittelin kantamiseen. Pian ryhmätapaamisten alettua huomasin, etten kamppaillut näiden ajatuksien kesken yksin ja mentorimme Villen mukaan lähes jokainen kokee epävarmuutta tulevaisuuttansa kohtaan valmistumisen kynnyksellä.

Itse sain ohjelmalta todella paljon ja tulevaisuuden suunnitelmani selkiytyivät ainakin omalta osaltani. Luultavasti en olisi ajatellut tai olisi osannut edes pohtia kaikilta eri näkökannoilta proviisorin työelämää, siihen siirtymistä sekä omia tavoitteitani. Ohjelman alussa en edes tiennyt minne haluaisin työllistyä proviisorina. Kuitenkin nyt ajattelen, että viranomaistehtävät tai lääketeollisuus ovat seuraava askel urallani kohti farmasian alan asiantuntijaa. Tulevaisuudessa tulen kyllä pitämään ovet avoinna myös vastustamattomille työtarjouksille, joissa pääsen kehittämään itseäni.

Heini

Päätin hakea mukaan mentorointiohjelmaan, sillä olin erittäin epävarma oman osaamisen esiin tuomisesta suurelta tuntuvasta hypystä proviisoriopiskelijasta proviisorin ammattiin. Olen jo jonkin aikaa tiennyt mitä tulevaisuudessa haluan tehdä, ja ohjelmalta hain itsetuntemusta ja itseluottamusta näiden unelmien toteuttamiseksi. Lisäksi halusin saada konkreettisia käytännön vinkkejä työnhakuun ja työelämään siirtymiseen kokeneelta proviisorilta. Lopulta sain ohjelmalta paljon enemmän kuin koskaan toivoin saavani!

Ryhmämme oli erittäin hyvin muodostettu ja keskustelimme paljon asioista, joita ei muulloin todennäköisesti olisi lainkaan tullut mietittyä. Ohjelman aikana omat suunnitelmat tulevaisuuden suhteen vahvistuivat ja tajusin, että ainoana esteenä niiden toteuttamisessa on oikeastaan minä itse. Suhtaudun tulevaisuuteen paljon luottavaisemmin kuin ennen.

Lopuksi

Jokaiselle tapaamiselle päätimme teeman, jota käsittelimme kullakin kerralla. Näitä olivat muun muassa omien vahvuuksien ja tulevaisuuden suunnitelmien pohtiminen. Pohjana käytimme Suomen Proviisoriyhdistyksen mentorointityöryhmän luoman mentorointioppaan tehtäviä, jotka olivat erittäin monipuolisia ja saivat miettimään asioita aivan uudelta kannalta. Erityisesti omien tulevaisuuden suunnitelmien miettiminen oli kaikille ryhmäläisille haastavaa, mutta lopulta hyödyllistä.

Ei liene vähäisintä se, että mentoroinnin aikana tutuksi tuli muutama savolainen syömispaikka. Kahviin, pullaan ja erilaisiin kiusauksiin tuli langettua kevään aikana. Ehkä juuri tämä riittää syyksi sille, miksi tapaamisia järjestettäneen vielä kevään ja tulevan syksyn aikana ; )

Kaikkia ryhmäläisiä yhdisti ajatus siitä, että saadaanko meistä katu-uskottavia proviisoreita? Loppupäätelmänä todettakoon, että varmasti saadaan! :)

Käyttäjän Maria Vilma ja Heini kuva
Maria Vilma ja Heini