Kokemuksia ProMentor-ohjelmasta

Nähtyäni ilmoituksen Proviisoriyhdistyksen uudesta ProMentor-ohjelmasta jäin joksikin aikaa jahkailemaan, mitä se voisi minulle tarjota ja sopisinko paremmin mentoriksi vai mentoroitavaksi. Viimeisenä mahdollisena hakupäivänä lähetin jännittyneenä hakemukseni, koska ajatus tällaisesta proviisorien keskinäisestä verkostoitumisesta tuntui liian hyvältä väliin jätettäväksi.

Minua kutkutti mahdollisuus olla ensimmäisten joukossa kokemassa mentorointisuhde, jollaisista olin lukenut muiden ammattiryhmien lupaavia kokemuksia, ja lisäksi olin juuri parisenkymmentä vuotta kestäneen teollisuusurani jälkeen siirtynyt apteekkiin ja jatko-opiskelujen pariin ja kaipasin uusia näkemyksiä työelämääni tästä eteenpäin. Hakeuduin lopulta mentoroitavaksi, ja mentorikseni sain apteekkikonkari Helenan.

Ajatus siitä, että saan miettiä työelämän mahdollisuuksia kokeneen kollegan kanssa, esittää hänelle kysymyksiä ja saada niihin avoimia vastauksia, kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Silti, juuri siihen olemme Helenan kanssa satsanneet aikaa jo useamman istunnon verran. Kuukausittaiset tapaamiset ovat usein venähtäneet tuntien mittaisiksi, kun olemme innostuneet yhdessä miettimään apteekkien mahdollisuuksia. Helena on avokätisesti jakanut minulle kokemuksiaan ja ajatuksiaan ja herättänyt minut pohtimaan uusilla tavoilla sekä tutustuttanut uusiin ihmisiin. Vaikka olen aina uskonut proviisorien mahdollisuuksiin, on hienoa, että avoimia ovia tuntuu tämän kokemuksen pohjalta olevan entistä enemmän.

Kemiamme ovat alusta lähtien loksahtaneet yksiin, ei vähiten yhteisten harrastustemme vuoksi. Helenan into, uteliaisuus uusia asioita kohtaan ja aktiivisuus ovat hyvin tarttuvia ja olen aina poistunut tapaamisistamme hymyssä suin ja uusia ideoita kypsytellen. Uskallan toivoa, että yhteistyömme jatkuu myös syyskuun jälkeen, jolloin ProMentor-ohjelma virallisesti päättyy.

.................

Oli onni saada mentoripariksi kokenut proviisori Marianne. Löysimme heti yhteisen sävelen. Tavoitteet ja tapaamiskalenteri oli helppo toteuttaa  hyvin suunnitellun ProMentor-ohjelman mukaisesti.  Palavereita on pidetty kerran kuussa ja paljon sähköpostia lähetelty.

Olen itse saanut tästä enemmän kuin osasin odottaa. Teimme molemmat SWOT-analyysin ja tavoitesuunnitelman tuleville vuosille. Tapaamisten aiheina ovat olleet proviisorin uramahdollisuudet, apteekkariuden hyvät ja huonot puolet, apteekin talous ja tulevaisuuden apteekki. Tutustuimme yhdessä kolmeen hyvin eri tyyppiseen apteekkiin. Olin ilahtunut, että oma verkostoni oli tässä avuksi. Saimme perusteellisen esittelyn apteekkareilta. Olemme tutkailleet myös Helsingin yliopiston alumnitutkimustoimintaa. Olisiko siinä sopivia hankkeita meille kummallekin.

Mariannen monipuolinen kokemus ja osaaminen ovat vahvistaneet käsitystäni proviisorin ammatin monipuolisuudesta. Mariannella on todella monia mahdollisuuksia urapolullaan edessä. Kiehtovaa on ollut leikitellä ajatuksella tulevaisuuden apteekista. Onko apteekki tulevaisuudessa terveyden tavaratalo, onko moniammatillisuus oikea tie, onko apteekin palvelupisteillä roolia supistuvassa terveyskeskuskentässä, tuovatko tietotekniset ratkaisut uusia mahdollisuuksia  apteekeille mm. kotisairaanhoidon ja hoitokotien palveluun?

Monet uhkatekijät ovat koetelleet lääkealaa oman 40-vuotisen työurani aikana. Niistä on selvitty. Kun olen saanut tutustua Marianneen ja muihin ProMentor-ohjelman puitteissa kohtaamiini loistaviin nuoriin proviisoreihin, uskoni alan tulevaisuuteen on parantunut merkittävästi. Teissä on ainesta. Puhaltakaa uusia raikkaita tuulia lääkealalle.

Ohjelmastamme puuttuu vielä yhteinen perhepurjehdus. Toivottavasti elokuu tuo tähän sopivan tilaisuuden. Mentorointi on ollut minulle yllättävän myönteinen kokemus. Ystävyytemme Mariannen kanssa jatkuu varmasti. Katsotaan, missä laajuudessa se on mentorointia.

Kirjoittajat Marianne Franck ja Helena Rantanen ovat toimineet mentorointiparina ensimmäisessä Proviisoriyhdistyksen ProMentor-ohjelmassa, jonka päätösseminaari järjestetään syyskuun alussa. Uusi ProMentor-ohjelma järjestetään vuonna 2015.

Käyttäjän Marianne Franck kuva
Marianne Franck