Äitiydestä sakotetaan - apteekkeja sekä proviisoreita

Tiedotusvälineissä velloo keskustelu perhevapaista. EU haluaa yhtenäistää jäsenmaidensa äitiyslomakäytännön, mikä tarkoittaisi Suomessakin pitempää palkallista äitiyslomajaksoa. Pitkiä perhevapaita ajavat tahot ajattelevat vilpittömästi lapsen ja perheen suoraa etua, mutta valitettavasti valtiontalouden ja liike-elämän todellisuudessa perhevapaat ovat kirosana. Usein esitetään, että pitkät palkalliset perhevapaat ovat naisten etu ja takaavat tasa-arvon.

Jostakin pitäisi kuitenkin löytää maksumies. Nykyisenkin järjestelmän ongelmana on rahoittajan löytäminen. Apteekeissa on sinnitelty jo pitkään perhevapaiden ja lääkkeiden hintojen laskun puristuksessa. Raskaaksi tulevat naiset ja pienten lasten äidit ovat työnantajille euroissa mitattava menoerä, ja apteekkarien epätoivo onkin kärjistynyt naisproviisorien syrjinnäksi ja jopa laittomiksi irtisanomisiksi. Apteekkien talous ei kerta kaikkiaan kestä enää yhtään lakia, joka leikkaa liiketoiminnan tuottoa.

Jos palkallisia perhevapaita entisestään pidennetään apteekkarien ja muiden naisvaltaisten alojen työnantajien kustannuksella, vaarana on, että naisia syrjitään työelämässä vieläkin enemmän. Onko yhteiskunnallamme varaa heittää korkeasti koulutettujen naisten osaaminen hukkaan ja syrjäyttää heidät työelämästä?

Apteekkarit eivät koskaan pääse eroon äitiysloman sijaisista ja heidän perehdyttämisestään. Perhevapaiden rahoitusjärjestelmä voitaisiin kuitenkin uudistaa täysin tasa-arvoiseksi. Kaikilta työnantajilta voitaisiin kerätä veroluontoista perhevapaamaksua, joka sidottaisiin työntekijöiden määrään. Maksu kerättäisiin riippumatta työntekijöiden iästä ja sukupuolesta. Varat voitaisiin täysimääräisesti käyttää kohtuullisen tuen maksamiseen perhevapailla oleville äideille ja isille. Työnantajat puolestaan maksaisivat palkkaa vain työssäoloajalta.

Olisiko apteekeissa ja muilla naisvaltaisilla aloilla syytä katsoa peiliin ja yhdistää voimat tasa-arvon toteutumiseksi perhevapaiden rahoituspolitiikassa? Tilanne ei parane yksittäisille (potentiaalisille) äideille vihoittelemalla.

Käyttäjän Paula Timonen kuva
Paula Timonen