Rusinat pullasta?

Suomen Proviisoriyhdistys täytti pari vuotta sitten 25 vuotta. Yhdistyksestämme on viime vuosina muodostunut suurin proviisoreiden asioita ajava järjestö, jonka jäsenistö kattaa valtaosan Suomen apteekeissa sekä muualla toimivista proviisoreista.

Olemme olleet aktiivisesti mukana ottamassa kantaa alan lakimuutoksiin ja osallistuneet asioiden valmistelutyöhön lukuisissa toimikunnissa. Apteekkiproviisorien TES-neuvotteluista olemme olleet kuitenkin pihalla kuin lumiukot, vaikkakin enemmistö apteekkiproviisoreista kuuluu vain ja ainoastaan meihin.

Aloitimme keskustelun yhteisen näkemyksen löytämiseksi Suomen Proviisoriliiton kanssa reilu vuosi sitten ja olemme tuota keskustelua käyneet siitä lähtien. Keskustelu on ollut antoisaa ja avannut silmiä pöydän molemmin puolin - vaikkemme nyt olekaan viime aikoina missään tietyssä järjestyksessä pöydän ympärillä istuneet. On ollut jopa hämmentävää nähdä, miten paljon yhteisiä ajatuksia meillä kollegoina on ollut. Toki on ollut myös asioita, joista näkemykset ovat olleet eroavia.

Uusi Salon kaupunki muodostettiin lakkauttamalla entinen Salon kaupunki ja 9 sen ympäryskuntaa, joiden pohjalta se 1.1.2009 aloitti toimintansa. Olen itse ollut aktiivisesti uutta kaupunkiamme rakentamassa ja voin sanoa, ettei sekään aina ole ollut ongelmatonta. Uusien palvelustragioiden linjaukset ovat vaatineet kaikilta meiltä kompromissejä. Meillä proviisoreilla, ja miksei myös farmaseuteilla, on nyt samankaltainen tilanne edessämme. Jotta kaikki saamme jotain parempaa, pitää meidän pystyä samanaikaisesti jostain luopumaan. Emme voi vain poimia rusinoita pullasta.

Tero Kankaanperä kirjoittaa Farmasia-lehden 11/2010 kolumnissaan vastuunkantamisesta. Samalla hän tuli keikuttaneeksi koko yhteistä venettä. Toivoisin vastuun lisäksi myös meiltä kaikilta avoimuutta ja rohkeutta. Erityisesti toivon tätä Suomen Farmasialiitolta ja sen jäseniltä, proviisoreilta ja farmaseuteilta. Jos me Salossa emme olisi tehneet kuntaliitosta kaksi vuotta sitten, meillä kantasalolaisilla menisi edelleen hyvin. Tai ainakin paremmin kuin naapureillamme, joista muutama pikkukunta olisi varmasti ajautunut valtion hoiviin ja pakkoliitokseen. Nyt me saamme tehdä vastuuta vaativat päätöksemme edelleen itsenäisinä.

Nykyisten proviisorijärjestöjen hallitusten valtuuttamana työryhmämme esitti jäsenistöilleen suunnitelmansa uudesta mallista farmasian alalle. Malli sai lähes 100% tuen kyselyyn vastanneilta. Suomen Proviisoriyhdistys on ollut ylpeä itsenäisyydestään jo 25 vuotta. Mikäli tämä itsenäisyys meiltä proviisoreilta halutaan viedä, tulee yhdistyksemme viettämään 50-vuotisjuhliaan tulevaisuudessa entistä vahvempana. Paluuta entiseen ei ole, eikä sitä tule tavoitella. Meidän on luotava uutta.

Tatu Johansson
varapuheenjohtaja, Suomen Proviisoriyhdistys ry

Kirjoittaja on Proviisoriliiton ja Proviisoriyhdistyksen tulevaisuutta suunnitelleen toimikunnan sekä mm. Salon kaupunginvaltuuston jäsen.

Käyttäjän Tatu Johansson kuva
Tatu Johansson