Työtuomioistuimesta proviisorin palkkausta käsittelevä ratkaisu

Proviisoriyhdistys kannustaa proviisoreja hyödyntämään osaamistaan monipuolisesti

Työtuomioistuin on antanut päätöksen proviisorien palkkausta koskevassa asiassa. Päätöksen mukaan asiassa oli kysymys siitä, tuleeko proviisorille maksaa proviisorin palkkaa aina, kun proviisori työskentelee apteekin farmaseuttisissa tehtävissä. Työehtosopimusmääräyksen sanamuodosta tätä ei voida suoraan päätellä. Palkan määrään kuitenkin vaikuttavat työehtosopimukseen mukaan koulutuksen lisäksi muun muassa työtehtävät, joskaan työehtosopimuksessa ei määritellä proviisorin ja farmaseutin työtehtäviä tai niiden eroja.

Käsiteltävänä olleessa asiassa on lisäksi selvitetty, että proviisorilla on koulutuksensa vuoksi valmiudet työskennellä farmaseuttia vastuullisemmissa ja vaativammissa työtehtävissä sekä esimiehenä.

Työnantajapuoli on tulkinnut työehtosopimusta useiden vuosikymmenten ajan siten, että farmaseutin tehtävissä työskentelevälle proviisorille voidaan maksaa farmaseutin palkkaa.

”Koska työnantajapuolen soveltamiskäytäntöä ei ollut aikaisemmin riitautettu, vaikka se oli työntekijäpuolen tiedossa, soveltamiskäytäntö oli muodostunut määräyksen tarkoitusta vastaavaksi vakiintuneeksi tulkinnaksi”, työtuomioistuin linjasi päätöksessään.

Päätöksen mukaisesti proviisorilla on halutessaan mahdollisuus työskennellä myös farmaseuttina. Tämä voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kun proviisorilla ei ole mahdollisuutta työllistyä koulutustaan vastaavaan tehtävään proviisoriksi.

Proviisoriyhdistys kannustaa proviisoreja jatkossakin hyödyntämään osaamistaan mahdollisimman monipuolisesti eri lääkealan tehtävissä proviisoreina. Proviisoriyhdistys kannustaa myös työnantajia hyödyntämään proviisorien osaamisen täyttä potentiaalia vaativammissa työtehtävissä esim. apteekissa esimies-, kehitys- ja asiantuntijarooleissa.

Proviisoriyhdistys on jo vuonna 2014 laatinut apteekkiproviisorien toimenkuvan määrittelyn avuksi toimenkuvaliitteen. Liitteen tarkoitus on helpottaa sekä proviisoreita että apteekkareita proviisorin toimenkuvan määrittämisessä esim. rekrytointivaiheessa, työnjaon suunnittelussa ja kehityskeskusteluissa.

Proviisoriyhdistyksen hallitus on käsitellyt työtuomioistuimen päätöksen ja jatkaa keskustelua sen tarkemmista yksityiskohdista kevään aikana.

Anne Tammimäki,

Ville-Matti Mäkinen,