Proviisorin rooli – millainen se on?

Kiitän kunniasta olla yhdistyksen tuoreen nettiblogin toinen kirjoittaja heti puheenjohtajamme jälkeen. Kutsun saatuani blogin aihetta pohtiessani huomasin, että loogisinta on aloittaa kirjoittaminen esittäytymällä. Kuka minä oikein olen?

Kaikilla meistä on lukuisia rooleja. Vanhassa kotikaupungissani olen yleisimmin tytär, isosisko tai serkku. Kotona roolini on olla huippu-urheilijan avopuoliso. Yhtä tärkeää vapaa-ajan roolia ei sovi unohtaa - se on ystävän rooli. Uraroolejakin on tällä hetkellä useita: Työelämässäni olen osa-aikainen keikkafarmasisti ja samalla sosiaalifarmasian pro gradu –opiskelija. Lisäksi minulla on rooli yhdistyksessämme niin hallitustyöskentelyssä kuin opiskelijayhteyshenkilönä. Tässä luultavasti tärkeimmät roolit, joista jokainen voi minut omalla tahollaan tunnistaa. Persoona säilyy, on yksi ja sama.

Roolit edellyttävät erilaista osaamista, vaikka joitakin taitoja ja ominaisuuksia voi onneksi yhdistellä. Ne ulottuvat usein myös pukeutumiseen saakka. On hyvä tunnistaa kulloinkin käytössä oleva rooli, jotta kanssakäyminen on sujuvampaa ja mahdollisilta sekaannuksilta vältytään. Joskus tuntuu, että omaa roolia olisi syytä selkiyttää niin oman itsen kuin muidenkin vuoksi. Tänä keväänä olen useaan otteeseen havainnut pohtivani ammattikuntamme tulevaisuutta. Tämä varmasti erityisesti syystä, että omat opintoni alkavat pian olla loppusuoralla, mutta myös aiempaa aktiivisemmasta työskentelystä yhdistyksessä. Aistin, että on proviisorien aika nostaa päätään ja selventää omaa roolia yhteiskunnassamme. Uuden vuosikymmenen lääkepolitiikan strategia on valmisteilla ja myös oman alamme tulevaisuus suurennuslasin alla.

Millainen on proviisori nyt ja kymmenen vuoden päästä? Kun ympäristö muuttuu, miten kehitymme me? Yksi hyvä lähtökohta tulevaisuuteen on proviisorien käynnissä olevat yhdistymisneuvottelut. Yhdessä voimme vastata tulevaisuuden vaatimuksiin ja olla mukana luomassa sitä paremmin kuin yksin.

Mielestäni yksi tärkeä tavoite on täyttynyt, jos minun ei kymmenen vuoden päästä tarvitsisi sen suuremmin selitellä ammattiani kertoessani kenelle tahansa olevani proviisori. Valitettavan usein kuulee kysyttävän, mitä proviisori oikein tekeekään ammatikseen tai miten hän eroaa farmaseutista. Ammattikuvamme ei siis ole riittävän selkeä - roolimme ei erotu joukosta.

Kirjoittaja on 5. vuoden proviisoriopiskelija. Hän toimii Proviisoriyhdistyksessä hallituksen varajäsenenä ja yhdistyksen opiskelijayhteyshenkilönä Helsingin yliopistolla.

Käyttäjän Henna Kyllönen kuva
Henna Kyllönen