Proviisoriyhdistyksen toimisto – proviisorien oma neuvonantaja

Sain edellisenä keväänä, toimiessani tällöin järjestö- ja edunvalvontaproviisorin tehtävissä, mahdollisuuden osallistua konkreettisesti Proviisoriyhdistyksen toimiston arkeen jäsenten ammatillisessa edunvalvonnassa. Työsuhdeneuvonta, jäsenten työelämän sopimustoiminnassa tukena oleminen, kuuluu yhtenä olennaisimpana osana jäsentemme etuuksiin.

Ottaessani vastaan jäsenistön kysymyksiä, perehtyessäni niihin ja antaessani lakiin, asetuksiin ja sopimuksiin tai muuhun kirjallisuuteen sekä kokemukseen perustuvia vastauksia tai ohjatessani kysymyksiä edelleen yhdistyksen käytössä olevalle lakimiehellemme, ymmärsin, että Proviisoriyhdistyksen toimisto on tältä toimintansa osa-alueelta hyvin kompakti operatiivinen yksikkö. Mahdollisuus toimia käytännön tukena jäsenillemme oli minulle erittäin antoisa ja myös opettava kokemus. Isoimmat onnistumisen elämykseni koin nimenomaan jäsenistöltä tulleista palautteista asioissa, joissa olin pystynyt tarjoamaan tukeani heidän paikallisissa ongelmatilanteissaan.

Työlainsäädännön ja työehtosopimuksen sekä muiden työnantajan ja työntekijöiden välisten sopimusten noudattamisen valvominen, proviisorien tukeminen ja ohjeistaminen yhteistoiminta-neuvottelutilanteissa ja työpaikkakohtaisessa paikallisessa sopimisessa sekä toiminnasta tiedottaminen jäsenistölle ja jäsenhankinnasta vastaaminen kuuluu yhdistyksessä toimistomme työntekijöille. Tästä vastaavat yhdistyksen kaksi proviisoria, työlainsäädännöllisissä asioissa apunaan yhdistyksen lakimiesedustaja. Proviisorien tukena toimiminen yhdistyksen toimistolta käsin on varsin käytännöllistä. Proviisoriyhdistyksen tarjoama työsuhdeneuvonta ja lakimiespalvelut työsuhdeasioissa lukeutuvat jäsenpalveluina niihin arvokkaimpiin asioihin, mitä itsenäinen proviisoreja edustava ammatillinen järjestö voi tehdä. On ilo saada olla mukana tekemässä tätä työtä jatkossakin.

Proviisori tai proviisoriopiskelija – olethan jo varmistanut taustatukesi työyhteisössäsi? Pidetään kaikki yhtä ja mahdollistetaan kollegiaalinen toimintamme entistä vahvempana jatkossa.Tervetuloa mukaan suureen verkostoomme!

Kansallisen etätyöpäivän (20.9.) mukaisin miettein,

Henna Halonen